Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 4 mai 2011

Şefa AM POSDRU a fost demisă. De ce?


Directorul general al AM POSDRU, Anca Cristina Zevedei, a fost demis de ministrul interimar al Muncii, premierul Emil Boc, acesta afirmând că decizia de schimbare este una „managerială”, prin care se doreşte să se asigure „transparenţa totala în gestionarea anchetei în cazul Botiş”. Zevedei pleacă de la vârful AM POSDRU lăsând în urmă programul cu cel mai mare număr de proiecte aflate în implementare (peste 2.000) şi cu cel de-al doilea cel mai mare grad de absorbţie (17,28%) din toate programele finanţate din fondurile structurale şi de coeziune. În acelaşi timp, Zevedei lasă ”moştenire” noului director un mecanism marcat de o serie de disfunctionalităţi, mecanism care a „reuşit” performanţa să deterioreze continuu relaţia cu beneficiarii POSDRU, ajungând să fie etichetat drept „lipsit de transparenţă”, „greoi”, „birocratic şi contradictoriu în interpretarea propriilor proceduri”; un mecanism care mai nou transmite nesiguranţă şi insuflă neîncredere celor care au depus proiecte pe POSDRU, ridicând mari semne de intrebare privind obiectivitatea procedurii de evaluare şi selecţie a proiectelor. Motivele pentru care Zevedei a fost demisa trebuie căutate dincolo de „ asigurarea transparentei în cazul Botiş”:
- Întârzierile sistematice în virarea rambursărilor

Campania „SOS Rambursarea!” derulată de Structural ConsultingTM Group – www.fonduri-structurale.ro în perioada martie-aprilie 2011 cu scopul de a evalua eficienţa mecanismului rambursării pe fondurile europene, a arătat faptul că, în cadrul POSDRU, durata medie de aşteptare pentru virarea banilor către beneficiari este de 146 de zile, în condiţiile în care contractul de finanţare prevede un termen de 30 de zile calendaristice. În plus, din informaţiile colectate a reieşit că există beneficiari care şi-au primit banii după mai mult de 430 de zile, precum şi beneficiari care aşteaptau de peste 300 de zile soluţionarea cererilor depuse. Comentariile beneficiarilor transmise pe www.fonduri-structurale.ro sunt relevante: „Nu se respectă clauzele contractului de finaţare.Unii au obligaţii, alţii au doar drepturi”, spune reprezentantul unei societăţi comerciale. „La o întârziere de 6 luni în primirea rambursării orice comentariu de bun simţ este inutil. Este extrem de descurajant şi imposibil de continuat”, este de părere un reprezentant al unei instituţii publice.

- Lipsa totală de sprijin în implementarea proiectelor

Poziţia AM/OI în relaţia cu beneficiarii este caracterizată şi de lipsa de reacţie la întrebările adresate de beneficiari AM/OI-urilor, precum şi de neasumarea oficială a răspunsurilor formulate de personalul AM la problemele ridicate de beneficiari cu privire la implementarea proiectelor. Aprecieri precum „Help-Desk-ul este mai mult un zid de apărare pentru funcţionarii POSDRU” sau „Apar modificări peste modificări şi nu ne răspunde nimeni la întrebări cu zilele sau chiar cu săptămânile” au fost extrem de des întâlnite în răspunsurile beneficiarilor. În plus, beneficiarii POSDRU acuză AM-ul că schimbă prea des regulile „în timpul jocului” şi că instrucţiunile emise sunt deseori neclare. „Te descurci foarte greu în hatişurile schimbărilor, notificărilor, deciziilor, instrucţiunilor. Avem o cruntă nesiguranţă că vom rezista în ritmul ăsta” este opinia reprezentantului unui ONG.
- Comunicarea greoaie şi defectuoasă cu reprezentanţii AM şi ai OI-urilor şi lipsa de transparenţă a AM şi a OI-urilor în relaţia cu beneficiarii

Comunicarea este deosebit de greoaie, iar la nivelul AM-ului a fost evidentă adoptarea politicii „să punem batista pe ţambal” existând o temere firească, caracteristică întregului sistem al administraţiei publice: aceea de a recunoaşte propriile greşeli şi de a admite că se confruntă cu probleme. Un beneficiar care, la sfârşitul săptămânii trecute a fost la AM POSDRU pentru a depune un act adiţional la contractul de finanţare a fost trimis senin înapoi să îl refacă pe motiv că Zevedei nu mai este director AM POSDRU, deci numele dânsei nu trebuie să mai apară pe actul adiţional.

- Birocraţie excesivă

Beneficiarii care au participat la sondajele iniţiate de www.fonduri-structurale.ro au ridicat în discuţie numărul mare al documentelor ce trebuie depuse pentru justificarea cheltuielilor efectuate, precum şi faptul că în procesul de verificare a cererilor de rambursare se solicită de mai multe ori aceleaşi documente justificative, fapt ce îngreunează întregul proces. „ Ni se solicită de mai multe ori aceleaşi documente. În plus, pierd acte. Ni s-a întâmplat cu cererea de rambursare, cu actul tripartit”, spune un reprezentant al unei universităţi.

Un comentariu:

  1. Chestiile astea 'manageriale' sunt cel mai usor de mestecat pt Boc...dar sa ne spuie el cum e cu managementul la nivel inalt, desi domnia sa e destul de scund de statura.

    RăspundețiȘtergere